min bästa smörgåstårta

På fredag är min sista dag på jobbet. Vad passar väl bättre då än att man bjussar på lite smörgåstårta? Saken blir ju inte värre av att min är så fruktansvärt god attd e kommer ångra att jag inte fått fast anställning! :  )

Som sagt, jag använder aldrig mått. Så ni får helt enkelt prova er fram beroende på hur stor tårta ni ska göra. Jag gör oftast en som väger ganska måånga kilo och kostar ganska många hundralappar. Det du behöver är:

-Formfranska/smörgåstårtebotten
-Vispgrädde
-Majonnäs


Fyllning 1:
-Creme Fraiche
-Skinka
-Äpple
-Senap
-Salt och peppar
Hacka allt och rör ihop, smaka av med kryddor och senap.

Fyllning 2:
-Creme Fraiche
-Gravad lax
-citronpeppar
-ev äpple

Hacka och rör ihop. Smaka av med citronpeppar.

Alt fyllning(den här brukar jag göra om den ska vara utan fisk):
-Creme Fraiche
-Mjukost med rökt renkött
-hamburgerkött/rostbiff
-ev små små ostkuber

Skär bort kanterna om du anvädner formfranska, annars dela smörgåstårtebotten och lägg upp på bricka eller fat. Bred ut den första fyllningen och lägg på ett lager bröd till. Bred ut fyllning två och lägg på "brödlocket". Blanda vispad grädde med ett par rejäla skedar majonnäs och bred ovanpå tårtan, precis som på vanlig gräddtårta. Låt stå i kylen över natten. Dekorera så nära inpå serveringen som möjligt.

Dekorationstips: Laxrosor, hyvla långa remsor av gurka på längden, Salladblad i kanterna, körsbärstomatshalvor i olika färger, stora räkor, citronskivor, kokta ägg, ostrullar, skinkblommor, rostbiff. Jag brukar trycka fast gurkskivor runt kanterna på tårtan:)




Kommentarer
Postat av: sandra

det såg gott ut :) och jag gillar inte ens smörgåstårta :P

2008-08-14 @ 00:17:40
URL: http://mewithoutyou.blogg.se/
Postat av: Miss0

Oh vad gott det ser ut =)

Intressant blogg du har!



Tack för att du svarade på frågorna! :)



//Sanna

2008-08-15 @ 11:45:07
URL: http://miss0.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0